
Del 3 al 7 de maig, Lleida ha acollit el IX International Symposium on Almonds and Pistachios, una trobada internacional organitzada per l’IRTA sota el paraigua de la International Society for Horticultural Sciences (ISHS), que ha reunit investigadors, professionals, empreses i representants del sector agroalimentari d’arreu del món per compartir els darrers avenços en ametller i pistatxer.
El simposi, celebrat a La Llotja de Lleida, ha estat coordinat pels investigadors de l’IRTA Xavier Miarnau i Joaquim Bellvert i ha comptat amb sessions científiques, presentacions orals i pòsters, visites tècniques al camp i activitats de networking orientades a fomentar la col·laboració internacional i la transferència de coneixement.
La inauguració institucional va comptar amb la participació d’Òscar Ordeig, conseller del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació; Josep Usall, director general de l’IRTA; Xavier Miarnau, investigador del programa de Postcollita; Joaquim Bellvert, cap del programa d’Ús eficient de l’aigua en agricultura; i Giulia Marino, en representació de la ISHS.

La conferència inaugural va anar a càrrec de Jordi Salas-Salvadó, de la Universitat Rovira i Virgili, que va abordar la composició nutricional dels fruits secs i els seus beneficis per a la salut.
Durant les diferents sessions es van tractar qüestions clau per al futur dels cultius de l’ametller i el pistatxer, com la millora genètica, la gestió agronòmica, la sanitat vegetal, l’ús eficient de l’aigua, l’adaptació al canvi climàtic i les noves tecnologies aplicades a la producció.
Entre les intervencions destacades hi va haver la de Pere Arús, que va aprofundir en els genomes de Prunus i el futur dels cultius, així com diverses presentacions sobre programes de breeding, tolerància a la sequera i nous recursos genètics.
El congrés també va esdevenir un espai d’intercanvi entre equips de recerca, empreses i professionals del sector, promovent noves connexions i oportunitats de col·laboració.
Una de les activitats centrals del simposi va ser el Field Day, una jornada tècnica que va permetre traslladar el debat científic al territori i conèixer experiències aplicades en producció, reg i postcollita.
La visita va començar als camps de Raimat, amb plantacions d’ametller en sistema SHD, i va continuar a Alcanó, en una finca d’Europistachios amb sistemes d’irrigació de precisió i monitoratge avançat dels fluxos d’aigua.
Posteriorment, els participants van visitar les instal·lacions experimentals de l’IRTA a la zona de Borges, amb assaigs d’ametller orientats a connectar la recerca amb la pràctica agronòmica.
La jornada es va completar amb una visita a TORRONS VICENS, on es va mostrar el procés de transformació, classificació i valorització industrial del producte.

Després de cinc dies d’activitats, el simposi es va tancar amb una valoració molt positiva tant per la qualitat científica com per la participació internacional, comptant amb assistents de fins a 15 països diferents.
En l’acte de cloenda es van lliurar els Business Meeting and ISHS Young Talent Awards, amb el suport de CEBASfruit, Rota Unica i Vimar Equipos, per reconèixer algunes de les contribucions científiques més destacades del congrés.
Els guardons van ser per a Carlota Bernal (UPM, Espanya), premi al millor pòster; Enrique González-Martínez (IRTA, Espanya), premi a la millor presentació oral; Pasquale Losciale (Universidad de Bari, Itàlia), premi a la millor presentació oral sobre ametller; i Sergio Castro-García (Universidad de Córdoba, Espanya), premi a la millor presentació oral sobre pistatxer.
El congrés ha comptat amb el suport d’un ampli teixit d’empreses i entitats col·laboradores, entre les quals Agroptimum, Borrell, CEBASfruit, Daymsa, Europistachios, Kenogard by Sumitomo Chemical, Agronova Biotech, SAS Agri, Comercial Química Massó, Eurosemillas, Lab Ferrer Florapulse, Banco Santander, Vimar Equipos, Agromillora, Selectis Rovensa i Agrolainez.

Cap de Programa / Investigador en Teledetecció de les relacions hídriques