Els dies 17 i 18 d’octubre va tenir lloc la XXIII Jornada Fructícola de Mollerussa, organitzada pel programa de fructicultura de l’IRTA, i que va reunir més de 2.000 professionals en la jornada que s’ha convertit en l’esdeveniment de referència fructícola referent al sud d’Europa. En aquesta jornada, que enguany celebra la vint-i-tresena edició, l’IRTA segueix fidel al seu compromís de divulgació i transferència tecnològica, compartint els últims assajos i fent de plataforma per al intercanvi d’informació al sector fructícola.
Un organisme públic @irtacat col·loca cada any la fructicultura catalana a l'avanguarda mundial en investigació i recerca, un dels pocs casos on veus els teus impostos ben utilitzats pic.twitter.com/qIF1bZjLay
— Lo Tractor Rosa ? (@lo_tractor_rosa) October 17, 2018
La jornada va comptar amb 10 ponències tècniques d'alt nivell, entre les quals va destacar la de l'especialista de l'IRTA Estanis Torres, que va explicar com fer un bon maneig en l'aplicació de calci per a reduir un 30% la incidència del bitter pit, una malaltia que anualment representa 5 milions de pèrdua per als productors de poma a Espanya. També, per primer cop, es va parlar de la fruita ecològica en una xerrada a càrrec de l'especialista Georgina Alins. D’altra banda, a més de l’exposició comentada de les noves varietats de pera i poma, la carpa de ponències també va comtpar amb exposicions sobre millores en el control de la cendrosa del presseguer, increment de quallat en la pera Conference, la producció de poma ecològica, la gestió de fitosanitaris o l’alta densitat com a model productiu de l’ametller.
> Consulteu la programació amb totes les ponències
Internacionalment, la jornada va comptar amb la presència del Doctor Stefano Musacchi, professor de la Washington State University, especialista en producció de poma i pera i en sistemes de poda i formació d’ambdós cultius. Aquest destacat professional, reconegut arreu del món, va a explicar la situació de la producció de la poma i la pera a l’Estat de Washington. Aquest estat de la zona del Pacífic produeix el 70% de les pomes fresques dels Estats Units. Musacchi, que anteriorment havia treballat a la Universitat de Bolonya (Itàlia), també posarà èmfasi sobre els nous dissenys de les explotacions per augmentar-ne la producció.
Com a novetat, les ponències d'aquest any es van poder veure en streaming, i es poden veure completes al youtube de l'IRTA.
. @GeorginaAlins aborda los retos de la producción ecológica de manzanas. No nos quiere vender ninguna moto, porqué el reto es posible. ✊????
Escúchala en el vídeo. ??#JornadaFrutícola #manzana #Eco pic.twitter.com/NDjjiV7dlC— IRTA (@irtacat) October 18, 2018
@GemmaReig1 (@irtacat) pregunta al Dr. Stefano Musacchi (@WSUPullman) el perquè de la gran diferència de preu entre la fruita a EUA i Europa?#JornadaFructícola [obro fil]?
— Joan Lordan? (@J_Lordan) October 17, 2018
Expectació a la sala de ponències tècniques amb @luisasinjones explicant l'aplicació postfloral de gibberel·lines en cultius de pera conference. Per què? Per augmentar la producció. #JornadaFructicola a Mollerussa.#TransferènciaIRTA pic.twitter.com/7FFkvRELhc
— IRTA (@irtacat) October 17, 2018
Tenim un país ric en producció fructícola. Avancem en #innovació i #transferènciatecnològica a la #jornadafructícola amb l’@irtacat.
Expertesa, visió i projecció internacional.???100 varietats presentades: 60 de poma, 20 de pera i 20 d'ametlla, on un 10% són noves. pic.twitter.com/pXzKvdmFtU
— Alba Balcells (@AlbaBalcells) October 17, 2018
Simultàniament a aquestes ponències, es van dur a terme 13 ponències comercials i 10 demostracions de camp, on es va poder veure in situ el funcionament d’equips d’esporga, sistemes de control de gelades, maquinària agrícola d’última generació –com atomitzadors o tractors elèctrics, eliminació d’herbes i les últimes novetats del sector.
Durant els dos dies que va durar la jornada, el dia 17 en català i el dia 18 en castellà, un total de 103 empreses van aprofitar aquest punt de reunió del sector fructícola per a donar conèixer les últimes innovacions del seu catàleg.
La lluvia no nos para. Las demostraciones de campo para el control de malas hierbas bajo las hileras, las veremos en vídeo.
No es lo mismo pero...¡Hay recursos e imaginación!Las ponencias de la tarde a partir de las 17 h siguen en pie. #JornadaFructicola #TransferenciaIRTA pic.twitter.com/r5ErAj4wRw
— IRTA (@irtacat) October 18, 2018
[caption id="attachment_25273" align="aligncenter" width="667"]