Ajudem el sector a combatre les resistències als antibiòtics en la producció de boví

COMPARTEIX

Aquesta setmana se celebra la Setmana Mundial de Conscienciació sobre les Resistències Antimicrobianes, una iniciativa global que posa el focus en un dels reptes sanitaris més importants del nostre temps. En aquest context, a l’IRTA treballem per aportar solucions científiques que permetin garantir la salut i el benestar animal en un moment en què la reducció de l’ús d’antibiòtics és essencial per protegir també la salut humana.

La nostra recerca en resistències antimicrobianes, una de les nostres línies estratègiques, impulsa alternatives que ajuden a mantenir els animals sans i ben atesos, seguint les metes europees i afrontant els reptes actuals amb una mirada científica i un fort compromís social. En aquesta línia, la Taula d’Innovació de boví d’engreix, coordinada per l’IRTA amb el suport del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, ha aprofundit en com millorar la gestió dels antibiòtics en la producció de carn de vedella.

La síndrome respiratòria bovina, un repte clau en la producció de boví d’engreix

Un dels principals reptes sanitaris és la síndrome respiratòria bovina, que afecta els vedells joves i pot veure’s afavorida per problemes amb la primera llet o calostre, la barreja d’animals procedents de diferents explotacions, el transport des de la granja d’origen, els nivells d’estrès associats al maneig, possibles tractaments previs amb antibiòtics i la coexistència d’infeccions víriques i bacterianes que comprometen el seu sistema immunitari.

Les activitats demostratives SusTreu i W&W han permès al sector conèixer amb precisió quin percentatge d’animals arriba amb lesions pulmonars a les explotacions i com evoluciona el seu estat de salut durant els primers trenta dies. Les dades mostren que els vedells arriben majoritàriament susceptibles als antibiòtics, però que al cap d’aquest període els bacteris responsables de la síndrome respiratòria bovina poden esdevenir multiresistents i resistir fins a vuit o nou tipus d’antibiòtics diferents.

Davant aquesta situació, és imprescindible disposar d’un bon diagnòstic i realitzar proves de sensibilitat antimicrobiana de manera periòdica per assegurar que el tractament s’ajusta a la realitat de cada explotació. Aquest enfocament evita la sobremedicació, afavoreix un ús molt més prudent dels antibiòtics i contribueix a reduir l’aparició de resistències, protegint la salut animal i humana.

Compromís del sector amb la salut pública

El sector boví està avançant de manera clara cap a una gestió més eficient i sostenible dels antibiòtics. Millorar els diagnòstics, fer proves de sensibilitat, reforçar la higiene i ajustar els tractaments a les necessitats reals de cada lot d’animals són estratègies que s’estan aplicant i que tenen un impacte directe en la reducció de les multiresistències i de les infeccions pulmonars.

Aquest projecte forma part del treball impulsat per la Taula d’Innovació de boví d’engreix, creada el 2014 i coordinada per l’IRTA, que cada any reuneix empreses i entitats de referència del sector per promoure iniciatives amb impacte real al camp.


Activitat finançada a través de l’Operació 01.02.01 de Transferència Tecnològica del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014–2022.

PUBLICAT EL

20/11/2025

Personal relacionat

Subscriu-te a la Newsletter IRTA

L'actualitat de la nostra recerca i les properes jornades i cursos, directament al teu e-mail