
Del 28 al 30 d’octubre, l’IRTA ha participat a Expo AgriTech 2025, celebrada al recinte FYCMA de Màlaga, un punt de trobada clau per impulsar la innovació, la transferència tecnològica i la sostenibilitat en el sector agroalimentari.
La fira ha reunit més de 8.000 professionals —productors, enginyers agrònoms, tècnics, cooperatives i joves agricultors— que han pogut conèixer les últimes novetats en maquinària, reg, biotecnologia i agricultura de precisió, juntament amb el Congrés Agritech 4.0, centrat en els reptes de l’agricultura intel·ligent i sostenible. Com a Global Partner, l’IRTA hi ha participat activament, compartint coneixement i experiències.
Durant la jornada inaugural, Simó Alegre, director de Desenvolupament de la Recerca i la Innovació de l’IRTA, ha dirigit una visita protocol·lària per presentar la tasca i els projectes de la institució, amb la participació d’autoritats com Francisco de la Torre, alcalde de Màlaga, i Begoña García, secretària d’Estat d’Agricultura i Alimentació del Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.
En el programa de ponències, Ralph K. Rosenbaum, investigador en Anàlisi del Cicle de Vida, ha presentat la conferència “Oportunitats econòmiques de l’agricultura regenerativa i com finançar la transició”, on ha analitzat diferents models de negoci, els avantatges i inconvenients dels crèdits de carboni i altres alternatives que permeten diversificar els ingressos dels agricultors.

Per la seva banda, Maria del Mar Alsina, investigadora del programa de Fructicultura de l’IRTA, ha moderat la taula rodona sobre estratègies de sostenibilitat en la vitivinicultura, on s’han compartit propostes per produir un vi més sostenible mitjançant l’ús d’energies renovables, la gestió eficient de l’aigua i la conservació de sòls vius, combinant el respecte pel medi ambient amb la qualitat del producte final.
A la taula hi han participat Naiara Juanema, responsable de projectes d’I+D+i i Sostenibilitat de Bodegas Otazu; Sonia Villanueva, directora de Qualitat i I+D de Bodegas Familiares Matarromera; Matias Morgan, responsable de vendes de Sencrop (Groupe ISAGRI); i Horacio Balussi, cofundador i director d’Agrobit. Tots ells han compartit experiències i bones pràctiques sobre la incorporació de la tecnologia i la innovació al servei d’una viticultura més resilient i respectuosa amb el medi ambient.

Durant la fira també s’han dut a terme altres ponències, com seria el cas de l’Anna Pallí, cap de les oficines de Vigilància Tecnològica i Garantia de la Qualitat de l’IRTA, qui ha reflexionat sobre els grans reptes globals que afecten el sistema agroalimentari en la seva ponència “Què està canviant al món i què necessitem contribuir a que canviï per assegurar la pervivència del nostre sistema agroalimentari”, destacant la importància de la innovació, l’eficiència i el compromís ambiental per garantir-ne el futur.

Finalment, Joan Bonany, gerent de l’IRTA Mas Badia, ha presentat un sistema d’ajuda a la presa de decisions en fructicultura, que mostra com la gestió predictiva basada en dades, models climàtics i sensors en temps real permet anticipar la producció, optimitzar els recursos i millorar la qualitat del fruit.

Amb la seva participació a Expo AgriTech, l’IRTA demostra que segueix treballant per aconseguir una agricultura més innovadora, sostenible i competitiva, impulsant solucions reals per al camp del futur.
Director de Desenvolupament de la Recerca i la Innovació
Cap de les oficines de Vigilància Tecnològica i Garantia de la Qualitat