
El passat dia 26 de novembre a l’IRTA Torre Marimon va tenir lloc el “Pig Hack”, un hackató científic emmarcat en el projecte europeu PIGWEB. Es tracta d’una activitat feta paral·lelament en vuit països de la Unió Europea, amb l’objectiu de subministrar a la Comissió Europea estratègies de comunicació alternatives sobre experimentació animal.
L’objectiu d’aquest esdeveniment va ser recopilar la diversitat d’opinions de la societat civil sobre la recerca amb animals i comprendre les seves inquietuds, coneixements i perspectives per a dissenyar noves estratègies de comunicació. Aquesta diversitat d’opinions es va usar com a base per a crear, proposar i validar mètodes de comunicació alternatius que transmetin la necessitat de l’ús dels animals en la ciència d’una forma més ètica, racional i clara per a la societat.
L’experimentació animal és essencial per a avançar en la ciència, la salut animal i la sostenibilitat però s’enfronta contínuament a desafiaments majors relacionats amb la percepció de la societat i la demanda d’una major transparència. Aquest esdeveniment es va dissenyar com un hackatón d’idees, promovent que la diversitat de coneixements fos una fortalesa en lloc d’un obstacle per a la innovació.
Es va identificar que la comunicació convencional sovint no aconsegueix connectar amb les veritables inquietuds del públic. Per això, es va decidir passar d’un model unidireccional, en el qual la ciència només informa, a un bidireccional i participatiu, en el qual la ciència dialoga i aprèn.

Els participants es van organitzar en taules de treball per a assegurar que el debat fos productiu. Cada grup va tractar de manera progressiva diferents qüestions clau, entre elles:
Els diferents grups van presentar les seves estratègies i es va triar una estratègia de comunicació de l’experimentació animal sobre la base de la qualitat de la proposta i la creativitat.

Els resultats del Pig Hack serviran com a input directe i d’alt valor estratègic per a la presa de decisions, permetent a la Comissió Europea recomanar estratègies de divulgació que s’ajustin millor a les expectatives ètiques i socials actuals sobre la base dels estàndards de transparència i diàleg en la difusió dels treballs experimentals.

S’agraeix a l’empresa NOVUS el patrocini de l’esdeveniment, així com a tots els participants pel temps dedicat i la seva valuosa implicació. El seu suport i col·laboració han estat essencials per al bon desenvolupament d’aquesta iniciativa.