Desplegar menú lateral
17/05/2024

L’IRTA promou l’agricultura regenerativa amb tallers i visites guiades

Més de 100 alumnes de batxillerat de diverses parts del territori català han participat en activitats de divulgació científica

L’alumnat de l’Institut Els Alfacs mirant els insectes que es troben als camps regeneratius de l’IRTA d’Amposta

Des de l’IRTA hem impulsat una campanya de tallers de divulgació científica centrats en l’agricultura regenerativa durant els mesos de març, abril i maig. En total han assistit més de 100 alumnes de batxillerat científic de diversos centres públics de Catalunya. Els objectius principals de la campanya de divulgació han estat: apropar l’alumnat als nostres centres de recerca, posar en relleu la recerca local, despertar vocacions científiques en l’àmbit agrícola i donar a conèixer la recerca que fem des de l’IRTA sobre l’agricultura regenerativa.

Destaquem els resultats de les enquestes de valoració de l’activitat, on l’alumnat ha valorat amb una nota d’un 8,3 sobre 10 el taller i la visita. També posem en relleu el canvi de tendència en la percepció dels alumnes en vers la vocació científica a l’àmbit agrícola, on abans de les sessions només un 13% considerava la possibilitat de treballar o especialitzar-se, i després de l’activitat aquest percentatge va augmentar a un 38%.

L’alumnat ha valorat positivament el taller i la vista amb una nota mitjana d’un 8,3 sobre 10

Diversos instituts han visitat els camps experimentals de l’IRTA per conèixer les finques regeneratives dels projectes AgriRegenCat i AgriCarboniCat. A Amposta, l’Institut dels Alfacs i l’Institut Ramon Berenguer han explorat les finques d’arrossar. A Mollerussa, l’Institut Terres de Ponent ha visitat les finques de pomera. A Cabrils, l’Institut Pere Ribot ha conegut les finques de cultius hortícoles. Finalment, a Mas Badia, l’Institut Montgrí ha pogut veure les finques de cultius extensius i de pomera.

Els tallers es va plantejar amb tres blocs de treball amb una durada total de dues hores.

La primera part es va centrar en la importància de la ciència en la societat, amb referències a l’enquesta de percepció social de la ciència de la FECYT. Després, es va introduir la ciència aplicada a l’agricultura, les pràctiques agrícoles tradicionals i la rellevància de la investigació en tècniques regeneratives associades al projecte AgriRegenCat.

A continuació l’alumnat va tenir l’oportunitat de fer preguntes directament a les investigadores sobre l’agricultura regenerativa, sobre les seves tasques dins de l’àmbit acadèmic i sobre les investigacions que s’estan duent a terme dins de l’IRTA. Algunes de les preguntes destacades van ser:

Per què s’ha començat a investigar l’agricultura regenerativa ara?

– Quins són els beneficis dels fongs micorrízics per les plantes?

– Per què és beneficiós no llaurar els camps?

– Com se sembra sense llaurar?

– Per què s’ha començat a investigar l’agricultura regenerativa ara?

Els tallers han demostrat ser una eina eficaç per augmentar el coneixement i l’interès dels joves 

La sessió va concloure amb una visita als camps experimentals de l’IRTA, on els alumnes van poder veure de primera mà els camps experimentals i les finques demostratives on s’apliquen les tècniques regeneratives explicades durant la sessió teòrica.

Des de l’IRTA estem contents dels resultats dels tallers de divulgació centrats en l’agricultura regenerativa perquè han demostrat ser una eina eficaç per augmentar el coneixement i l’interès dels joves per aquest àmbit.

Per a més informació sobre l’Agricultura Regenerativa consulta el següent apartat: https://www.irta.cat/ca/agricultura-regenerativa/