Quins reptes i oportunitats planteja comunicar la innovació alimentària a la societat?
La publicació Comunicar la innovació alimentària recull els punts de vista de les empreses d’alimentació, les startups, el sector de la gastronomia i dels centres de recerca i desenvolupament
Inclou la visió de la cap de Comunicació de l’IRTA, per a qui la crisi climàtica és una oportunitat perquè «ha posat el focus mediàtic en els temes ambientals», a què s’adreça una part important de la recerca de l’Institut
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) acaba de publicar, juntament amb l’Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC – UPF), el quart número de la col·lecció «Alimentació i comunicació», titulat Comunicar la innovació alimentària. La publicació aborda els reptes i les oportunitats de la comunicació de la innovació sobre l’alimentació a la societat, tant des del punt de vista cultural i social com des de la perspectiva de les empreses d’alimentació, els centres de recerca i desenvolupament, les startups i el sector de la gastronomia. Una de les visions que incorpora l’obra és la d’un centre de recerca públic, en concret de l’IRTA, i ho fa de la mà de la cap de Comunicació, Àngels Codina.
«Per tradició, el sector productiu s’ha vist com una antítesi de l’ambientalista; ara el nostre repte és contribuir a canviar aquest relat i explicar a la ciutadania que la recerca i la innovació agroalimentàries són crucials per fer front als reptes d’un futur no gaire llunyà», hi afirma Codina. En el seu article, exposa en primera persona quina és la realitat de l’Institut en matèria de comunicació cap a la societat, i apunta els reptes i les oportunitats a què fa front en aquest sentit. «La crisi climàtica és una oportunitat perquè ha posat el focus mediàtic en els temes ambientals i una part important de la nostra recerca està dirigida a fer més sostenibles els sistemes agroalimentaris», conclou.
La publicació és el resultat d’una trobada que va tenir lloc al Campus de la Comunicació de la UPF el 4 de novembre de 2021, i que va aplegar experts en comunicació, mercadotècnica i innovació de centres e recerca, empreses i startups. La jornada va consistir en ponències breus i un debat, que també ha recollit la publicació. A més de la representant de l’IRTA, hi van participar Juanjo Cáceres, de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Eduardo Cotillas, director d’I+D+i de la Federació Espanyola d’Indústries de l’Alimentació i Begudes (FIAB); Beatriz Romanos, fundadora de TechFood Magazine i coach d’innovació i food tech, i Pere Castells, químic, expert en ciència i cuina i organitzador del Science and Cooking World Congress.