Desplegar menú lateral
07/11/2019

La indústria càrnia davant el repte dels anàlegs i substituts a la carn tradicional

  • La convivència de la carn tradicional amb els anàlegs carnis i la carn cultivada marca el futur de la indústria

La quarta edició del Fòrum Carni va reunir més de 300 professionals a l’Auditori Palau de Congressos de Girona. Sota el lema ‘To meat or not to meat’, l’esdeveniment va comptar amb ponències de les empreses més importants i innovadores de el sector a nivell nacional i internacional, que van coincidit en què el futur de la indústria càrnia passa pel desenvolupament d’alternatives i anàlegs que convisquin amb els productes tradicionals.

Que la indústria càrnia viu un moment de canvi és una cosa indubtable. Cap a on es dirigeix ​​aquest canvi és el que sí que genera debat. I és precisament aquest tema el qual va ser abordat el IV Fòrum Carni, organitzat per la revista TecnoCarne i l’IRTA, sota el lema ‘To meat or not to meat’. L’esdeveniment es va celebrar a Girona, que tot i ser la més petita de les quatre províncies catalanes, concentra gran part dels treballadors de la indústria càrnia, a més de ser la que més exporta. La Diputació i l’Ajuntament de Girona van apostar, per segon any consecutiu, per un Fòrum que es consolida com una cita de referència.

Jacint Arnau, investigador de l’IRTA, va obrir l’esdeveniment amb la seva ponència ‘Carn: Futur i Futuribles’, destacant que els anàlegs carnis sobre la base de proteïna vegetal i la carn cultivada són les alternatives a la carn tradicional amb més potencial: “La demanda de carn creixerà de forma generalitzada al món, tot i que va disminuint en els països avançats” . Per quin motiu? “Perquè la demanda augmenta quan creix la població mundial, el nivell de renda, l’ocupació femenina, la població urbana i la globalització social, però disminueix quan puja el preu, les condicions naturals són poc favorables a la producció i els motius religiosos prenen importància, assenyalà Jacint Arnau.

Davant d’aquest panorama, els problemes associats al consum de carn (ambientals, de salut, nutricionals, i de benestar animal) “ens fan reflexionar sobre possibles solucions i els anàlegs i substituts carnis són alternatives de molt potencial, afirmà. Quines són aquestes alternatives? “La producció a base de llegums, insectes i algues, proteïnes vegetals i carn cel·lular o cultivada. Els productes híbrids, que combinen carn i vegetals, poden ser una opció molt interessant en un futur immediat, va afirmar l’investigador de l’IRTA.

Carn … sense carn?

El primer bloc del Fòrum Carni es va centrar en els casos d’èxit d’empreses nacionals. Marc Coloma, fundador i CEO de Foods For Tomorrow, va ser el primer en explicar per què la carn vegetal és el futur de la proteïna: La millora en el consum i producció de carn no és un repte només de conscienciació, sinó tecnològic. El sistema productiu actual està obsolet, no dóna resposta als desafiaments actuals ni futurs. Per això Heura és la carnisseria de el segle XXI, un producte 100% vegetal que ofereix la mateixa experiència que la carn però adaptada a la sostenibilitat “.

Santi Aliaga, conseller de Zyrcular Foods, es centrà en ‘El repte empresarial de ser proveïdor integral de proteïna des de l’origen’, destacant el creixement de la demanda mundial de productes basats en vegetals (plant-based). El món vol carn i a Espanya tenim una de les indústries més sòlides per proveir aquesta demanda, però necessitem la convivència entre la proteïna animal i la vegetal“.

L’estratègia de Noel Alimentària, que va més enllà de la carn, va ser explicada per Jaume Planella, director corporatiu d’R+D en aquesta empresa: Indulgència, salut i nutrició, convenience i sostenibilitat són els nostres pilars bàsics d’innovació, sempre sota els nostres alts estàndards de seguretat alimentària, va indicar. I seguint aquests pilars és com hem desenvolupat la primera hamburguesa plant-based Made in Spain, presentada en exclusiva al Fòrum Carni.

L’última ponència del bloc la va protagonitzar José Luís Hernández, Product Manager de Bormarket, distribuïdor a Espanya de la Beyond Meat, l’empresa que ell mateix va qualificar com una revolució a base de proteïna vegetal“. Espanya és el segon mercat per als productes sense carn a Europa, i Beyond Meat està tenint un èxit mundial sense precedents.

Per tancar el bloc, el Banc Sabadell va patrocinar una taula rodona en què van participar tots els ponents, que van coincidir en la importància d’escalar aquests productes a base de proteïna vegetal a nivell industrial per aconseguir un preu competitiu.

Carn cultivada. Què, qui com?

Després d’una pausa dedicada al #MeatWorking, patrocinada per la fira Meat Attraction, en què 26 empreses expositores de la indústria auxiliar càrnia van mostrar les seves últimes innovacions, es va iniciar el segon bloc, centrat en la carn cultivada, encara molt desconeguda tant per els agents de la indústria com pels consumidors.

Peter Verstrate, COO Meuse Meat, va descriure la carn cultivada com “el futur”. Mosa Meat va ser la primera empresa a desenvolupar una hamburguesa de laboratori, que va presentar oficialment el 2013, i esperen poder llançar-la al mercat el 2021: El nínxol de mercat que ocupen les carns vegetals encara és molt petit, però la seva evolució és molt interessant i el potencial és molt bo , va assenyalar. L’enginyeria de teixits, la tècnica amb la qual nosaltres treballem, és més complicada a nivell científic, però pot solucionar els aspectes negatius de la producció actual“.

La CSO i cofundadora de Cubiq Foods, Raquel Revilla, va parlar dels greixos cultivats i el seu paper en la indústria càrnia: L’agricultura cel·lular encara és cara, el sector carni està sent un dels més actius en investigació, per la qual cosa hem creat un greix estructurada especialment dissenyada per a aquest sector, la Cubiq Smart Fat, i ja hem aconseguit introduir-la en hamburgueses amb preus competitius “.

Mercedes Vila, CEO de Biotech Foods, va preguntar a l’auditori si una alternativa sostenible per a la producció de carn és possible? I la resposta va ser un contundent: Sí. Els processos de producció cel·lular poden requerir un 80% menys de terra, un 94% menys d’aigua i un 76% menys d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, milloren el benestar animal a l’eliminar la necessitat de sacrifici i ofereixen una major seguretat financera als seus productors.

Després d’una taula rodona, David Pozo, director de l’Àrea Agroalimentària d’Interempresas Media, i Josep Usall, director general de l’IRTA, van clausurar el IV Fòrum Carni subratllant el període de transformació que viu el sector i el paper fonamental que juga la sostenibilitat en el món alimentari.