El Servei d’Anàlisi Sensorial de l’IRTA té un ampli camp d’actuació des dels centres IRTA de Lleida i Monells, dotats dels recursos necessaris per oferir solucions de mercat a les empreses que ho requereixin.
RECURSOS
♦ Tècnics
- Plantes i equipaments de processament a escala pilot i industrial.
- Showroom (zona d’exposició de productes).
- Laboratoris físicoquímics i microbiològics.
- Sales de degustació normalitzades.
- Bases de dades per a estudis de mercat i consumidors.
♦ Humans
- Equip d’investigadors experts.
- Panels de degustadors entrenats/experts en tot tipus de matrius alimentàries.
- Consumidors per a estudis de mercat.
UTILITATS
L’anàlisi sensorial a l’IRTA és concebut com una disciplina científica que permet definir, mesurar, analitzar i interpretar de forma objectiva i reproduïble les característiques d’un aliment mitjançant la utilització dels sentits humans. S’aplica per a:
- Descriure l’aliment de manera quantificada (perfils quantitatius descriptius).
- Determinar si l’efecte de canvis en la formulació, en la producció i/o conservació són o no perceptibles sensorialment.
- Dur a terme el control de qualitat d’aliments frescos i transformats (ex: determinació de l’olor sexual en carn
i productes carnis derivats del porc, ranciesa en fruits secs, farinositat en pomes, etc) i comparació d’un aliment respecte del líder de mercat. - Estudiar la vida comercial en termes sensorials:
Pèrdua de qualitat sensorial: conèixer a partir de quin moment el producte/aliment que es comercialitza deixa de presentar les característiques sensorials que li són pròpies,
i que per tant, l’acceptabilitat per part del consumidor pot disminuir.
Alteració de determinats atributs que diferencien el producte i que s’utilitzen com a eina de màrqueting. - Conèixer semblances i diferències del producte propi respecte d’altres productes similars de la competència.
SERVEIS IRTA
- Programes de selecció i entrenament de panels de degustació per a empreses agroalimentàries.
- Formació i reciclatge en Anàlisi Sensorial per a tècnics i responsables de panels de degustació.
- Assessorament en aplicació de tècniques estadístiques d’anàlisi de dades (degustadors i consumidors).
- Disseny i execució de proves sensorials i interpretació de resultats.
APLICACIONS
- Caracterització sensorial.
- Desenvolupament de producte i estratègies de màrqueting.
- Determinació de la vida comercial del producte.
- Classificació comercial del producte.