La certificació Welfair, escollida com a estàndard internacional en benestar animal
En el marc de l’esdeveniment Food 4 Future IRTA i NEIKER van anunciar l’inici de l’expansió de l’aval europeu a l’Amèrica del Sud
El primer país en què s’iniciarà el procés de certificació serà Xile, a través de l’empresa AGROSUPER
La internacionalització de la certificació europea de benestar animal Welfair ja és una realitat. Així es va anunciar durant l’esdeveniment Food 4 Future, celebrat del 15 al 17 de juny a Bilbao, per part dels representants de l’IRTA i l’Institut Basc d’investigacions agràries (Neiker), creadors i impulsors de la certificació.
Welfair és la primera certificació de benestar animal que compta amb l’aval científic de la Unió Europea, i ha estat escollida internacionalment pel seu rigor, unificació de criteris i abast multi-espècie com a estàndard de certificació de benestar animal en països com Portugal i Xile.
A l’Amèrica de Sud, serà l’empresa agroalimentària AGROSUPER, especialitzada en els sectors avícola i porcí de Xile, la primera a iniciar el procés de certificació. La certificadora AENOR, en col·laboració amb la Dra. Paula Ramírez-Huenchullan, investigadora en benestar animal de porcs, bovins de carn i llet de país (Ngen BA), s’encarregarà de dur a terme les rigoroses auditories de benestar animal segons marquen els protocols europeus.
Benestar animal, ¿Base innegociable de l’alimentació del futur?
A la primera jornada de la trobada internacional Food 4 Future IRTA i NEIKER van celebrar una taula rodona que, sota el títol «Benestar animal, ¿Base innegociable de l’alimentació del futur?», va reunir professionals del sector de l’alimentació per debatre sobre el benestar dels animals criats per al consum. Un tema que suscita especial interès entre consumidors i professionals de tota la cadena de valor del sector alimentari.
La trobada va comptar amb la participació de: Antoni Dalmau, Investigador de el programa de Benestar animal de l’IRTA i responsable tècnic del segell de benestar animal Welfair; Toni Massanés, director general de la Fundació Alícia; Michaela Reischl, directora de RSC de Lidl Espanya; Félix Díez, responsable de Benestar Animal de Qualitat Pascual; Carles Rosell, director de l’Àrea de Producció animal de l’IRTA; i David Estiu, director d’Indústria Agroalimentària i Distribució d’AENOR INTERNACIONAL. Va estar moderada per la periodista especialitzada en alimentació i gastronomia, Carme Gasull.
En l’inici de l’acte Antoni Dalmau va exposar el significat de benestar animal des de la seva concepció més filosòfica, defensant que hem de fugir de la visió antropocentrista i contradictòria humana. Significat que ell mateix va presentar com «el benestar emocional dels animals, més enllà de les cinc llibertats bàsiques». D’aquí, la seva aposta per la certificació Welfair, que ha qualificat «no només com un segell de benestar animal, sinó com una filosofia de vida, de com hem de relacionar-nos amb els animals». I sobre aquesta relació, Dalmau va defensar que les persones, com a consumidors, hem de tenir en compte la llibertat d’elecció i l’empatia cap als animals. Dalmau va concloure de forma contundent: «Si estimem als animals estimem-los pel que són, no pel que ens agradaria que fossin».
Posant el focus en el segell Welfair, Carlos Rosell va ressaltar que «es tracta de la primera certificació de benestar animal desenvolupada científicament després de més de 15 anys de recerca» i va voler subratllar molt especialment «l’aval científic de 400 investigadors i més de 40 entitats europees que impulsen de forma contínua el seu desenvolupament i millora, conferint a la certificació un gran valor diferencial pel rigor que la sustenta i la confiança que genera». Rosell va aprofitar per posar en valor el benefici que aporta el segell a les persones: «El consumidor pot fer una compra més ètica i amb major garantia de transparència».
En aquest sentit, Michaela Reischl afirmava que els consumidors han ratificat la seva aposta pel benestar animal: «Pels estudis que fem i disposem, podem confirmar que el client busca cada cop més transparència. El 46% dels nostres clients estan interessats en conèixer d’on vénen els productes, què contenen i quins valors afegits tenen».
En la seva intervenció, David Estiu va defensar la idea de «posar-ho fàcil, sense confondre al consumidor i sobretot informar des de la ciència», evitant el ‘multisegell’. Aquest mateix rigor el reclama per a la sostenibilitat en ramaderia, on considera que el benestar animal «és un mínim».
Per la seva banda, Félix Díez va afirmar: «nosaltres tenim un enfocament holístic en el qual ens plantegem la salut del medi ambient, la humana i la de l’animal, reconeixent la cadena de valor des del seu origen».
En el vessant més divulgativa, Toni Massanés ho va deixar clar: «Som el que mengem. No només des del punt de vista dels nutrients, sinó també dels valors». Massanés va reafirmar la necessitat d’educar en alimentació en un moment en què hi ha tant “soroll” i en el qual els consumidors ho tenen difícil per saber quines són les millors eleccions. Massanés va defensar que la clau està en posar en valor l’educació, la informació i la transparència en la publicitat i la comunicació per possibilitar una alimentació conscient.
L’IRTA, present en altres xerrades del congrés Food 4 Future
Més enllà de la temàtica de benestar animal, altres investigadors de l’IRTA van participar en diverses xerrades i debats del congrés.
En una d’elles va participar Maria Font i Furnols, investigadora del programa de Qualitat i tecnologia alimentàries, amb el títol: Digitalització i ramaderia – Ramaderia i benestar. També en col·laboració amb Neiker, la Dra. Font va mostrar les experiències de l’IRTA amb la tomografia computeritzada, en particular el seu ús a la granja i la indústria per avaluar la composició corporal en un moment donat al llarg de tot el període de creixement, i els efectes de la genètica, la dieta o el maneig en la composició corporal i les propietats òssies.
D’altra banda, Jaume Casadesús, cap del programa de Ús eficient de l’aigua, va parlar sobre agricultura intel·ligent o smart farming, un concepte que posa l’accent en l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en la gestió de les explotacions agrícoles. Dins d’aquest àmbit es situa l’agricultura de precisió, una tècnica que utilitza avançats sistemes de recollida d’informació i de big data per optimitzar l’ús d’aigua i el reg en la gestió dels cultius.
Més de 5.000 persones van visitar el congrés Food 4 Future a Bilbao durant els seus 3 dies de durada, sumades a altres 5.000 que es van poder connectar a través de streaming des de 29 països. Sens dubte, va ser una grata oportunitat de presentar les nostres activitats de forma presencial després de tants mesos de restriccions a causa de la situació sanitària.