El programa de Genòmica i Biotecnologia se centra a entendre l’organització i la variabilitat dels genomes dels cultius per esclarir la base genètica de trets importants per a millorar els cultius.
Els investigadors ho aborden combinant un ampli ventall d’aproximacions, des de la genètica, la metabolòmica, la bioinformàtica i la fenotípica, principalment en meló, préssec, pera i maduixes.
En meló, les principals línies de recerca són la caracterització de la maduració, la variabilitat genòmica en la recollida de germoplasma i l’estudi de la resistència complexa al virus del mosaic del cogombre.
En arbres fruiters, es realitzen mapatges dels vincles i estudis de les associacions en tot el genoma per aportar llum sobre la genètica de la qualitat dels fruits, la resistència a l’estrès biòtic i abiòtic i altres trets agronòmics; també es desenvolupen estratègies per una introgressió ràpida i eficient de gens valuosos en varietats de gran qualitat.
En maduixes, es comparen els genomes de maduixeres silvestres i cultivades per caracteritzar els trets quantitatius com ara el gust del fruit, el sucre, els aromes i la qualitat nutricional.
|
Publicacions científiques destacades:
Alioto, T., Alexiou, K., Bardil, A., Barteri, F., Castanera, R., & Cruz, F. et al. (2019). Transposons played a major role in the diversification between the closely related almond and peach genomes: results from the almond genome sequence. The Plant Journal, 101(2), 455-472. doi:10.1111/tpj.14538 http://hdl.handle.net/20.500.12327/500
Zhao, G., Lian, Q., Zhang, Z., Fu, Q., He, Y., & Ma, S. et al. (2019). A comprehensive genome variation map of melon identifies multiple domestication events and loci influencing agronomic traits. Nature Genetics, 51(11), 1607-1615. doi:10.1038/s41588-019-0522-8 http://hdl.handle.net/20.500.12327/616