Desplegar menú lateral
04/06/2018

Campanya de Postcollita de fruita 2017: bona per a poma, dolenta per a la fruita d’os i complicada per a la pera.

 

IRTA (Albert Gurri)

Fruita d’os: campanya complicada per l’excés de producció, la minva a l’exportació i la baixada de consum

En el sector de la fruita d’os, la campanya del 2017 es va caracteritzar per un excés de producció que, sumat al veto rus que minvava l’exportació, i al descens en el consum, varen suposar una campanya complicada, amb preus baixos des de l’inici, assenyalà Elena Costa, de l’IRTA en la jornada de Postcollita celebrada a Lleida el passat 8 de maig.

A aquesta situació, ja de por sí complicada, s’hi va afegir un avançament en les dates de recol·lecció, amb un solapament de passis i de varietats, i un augment de les mermes per maduració, amb un 30% de la fruita amb poca fermesa que en feia complicada la conservació i comercialització, essent el paraguaià la fruita amb més problemes, comentà Elena Costa.

L’augment d’estocs en les càmeres va portar a que la conservació en atmosfera controlada fora més gran que en altres anys, amb estocs conservats en fred de 30 dies de mitjana, el que augmentava la incidència de podridures per Monilinia, així com els danys per fred en préssec i paraguaià, i els conseqüents problemes en el processat i en el lineal de venda. En la conservació en atmosfera controlada, aquest és un repte, afegí la investigadora de l’IRTA, que ha d’afrontar el sector i que passa per una selecció de les varietats, establir un grau de fermesa a l’entrada i en estratègies a camp contra la Monilinia.

El baix contingut en sucres de la fruita que actualment es comercialitza juga en contra a l’hora d’afavorir-ne el consum a Espanya i  un problema greu del sector. El consum ha anat minvant en els darrers anys i ens trobem amb nivells de 4 Kg/habitant i any, consums inferiors en 4-5 vegades els que es tenen en països propers com Itàlia o Grècia.

D’altra banda, les grans cadenes comercials exigeixen, cada cop més, conèixer el comportament de les varietats en el consumidor final, amb l’objectiu de fidelitzar als consumidors. Ja no els serveix tenir fruita, si no que aquesta ha de ser saborosa, llesta per a consumir i que faci tornar als clients a comprar-ne. Avui en dia aquest aspecte no es contempla i, per tant, caldrà canviar les estratègies per a poder fer arribar aquest tipus de fruita, assenyalà la investigadora de l’IRTA.

 

En pera, caiguda de la fermesa y problemes de cavernes

En el cas de la pera, la campanya del 2017 es caracteritzà per una ràpida disminució de la fermesa, sobretot en les varietats estiuenques, amb recol·leccions ràpides i amb problemes ja en el moment de la recollida (i augment en l’ús del 1-MCP per a controlar la maduració).

Amb una gran influència del factor finca i de la data de recol·lecció, al 2017 s’observaren com mai, problemes de cavernes degudes a una alta taxa de respiració interna, amb producció de CO2 i la formació d’aquestes.

En pera, les grans cadenes volen un producte amb fermesa, de consum ràpid, per tal d’augmentar-ne tant el seu consum com la rotació en el lineal. És per això que enguany es va haver de treballar en la premaduració a la sortida de càmera (tot i les diferències en homogeneïtat que hi havia), recordà Elena Costa.

En aquest punt, Elena Costa va aportar un element de reflexió en el sentit de que des del sector s’apliquen tecnologies de postcollita per mantenir la conservació de la pera, però en canvi s’exigeix, cada cop més, un producte madurat i llest per a ser consumit.

 

Molt bona campanya per a la poma

En quant a la poma, la campanya va ser molt bona a conseqüència dels problemes climàtics a Europa, particularment les grans gelades, i que afavoriren a la poma produïda a Espanya. Tot això va portar a preus rècord, de 60 cèntims/Kg al mes de març, (front els 26-30 d’anys precedents).

Sense incidències remarcables, potser amb l’excepció a Girona de pomes Fuji amb una alta incidència de cracking (amb finques fins a un 30-40%), Elena Costa assenyalà que, hores d’ara, es desconeixen encara les causes.

En poma Golden es va iniciar la campanya amb estocs de l’any anterior (2 milions de Kg) però que es van anar col·locant. A destacar una alta incidència de cops i una baixa incidència de Bitter Pit. Aquest fet ja havia estat predit pel mètode passiu implementat per l’IRTA, explicà Elena Costa en la seva intervenció en la 17a jornada de postcollita amb més de 150 inscrits.

La jornada, a més de repassar la campanya de postcollita del 2017, va aprofundir en certs aspectes, el coneixement dels quals pot ser clau per al maneig de la central fructícola, com foren els de la determinació del potencial de conservació de varietats de fruita de pinyol, el control de Monilinia spp, l’optimització de la higiene i la desinfecció d’envasos o les darreres novetats en postcollita de caqui. Al mateix temps, una taula rodona sobre producció de fruita ecològica va permetre posar en comú diverses experiències d’èxit. Finalment, per la tarda, un seguit de xerrades per part d’empreses del sector de la postcollita van permetre conèixer de primera mà les principals novetats que enguany disposen.